Mesto slnka, vody, zelene a zdravia
O parkovaní v slovenských mestách, ale aj zmenách, ktoré v budúcnosti čakajú Piešťany, sme sa porozprávali s Ivetou Marčekovou, konzultantkou pre mobilitu Mesta Trenčín.
Viacero miest na Slovensku sa aktuálne zaoberá témou novej koncepcie parkovania. Je to podľa vás naozaj nevyhnutné?
Ak vozidlá stoja na zeleni, na chodníkoch, na vozovke tak, že nezostáva voľný jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy (§ 23 ods. 1 zákona č. 8/2009 o cestnej premávke), ak je problém nájsť v lokalite voľné parkovacie miesto, ak sú miesta obsadené návštevníkmi na úkor rezidentov, vytvára parkovanie problém, ktorý je potrebné riešiť. Niekedy stačí na vyriešenie problému doplnenie zákazovej značky alebo kontrola políciou.
Prečo treba parkovanie spoplatňovať?
Ak sa problémy s parkovaním týkajú viacerých susediacich ulíc a viacerých vozidiel, je potrebné komplexné riešenie. Tým riešením je parkovacia zóna, v ktorej sa môže parkovať len na vyznačených miestach. Zriadenie zóny prináša do ulíc poriadok, zvyšuje bezpečnosť, odstraňuje parkovanie, ktoré je v rozpore so zákonom. Samotné vyznačenie parkovacích miest v zóne je často nedostatočné, pretože neodstráni problém, s tým, že parkovacie miesta ráno obsadia dochádzajúci do zamestnania a tieto miesta sú obsadené po celý deň na úkor rezidentov danej oblasti alebo návštevníkov rôznych zariadení.
Keďže záujem o parkovacie miesta prevyšuje ponuku parkovacích miest, je potrebné nejakým spôsobom tieto miesta prerozdeliť. Zatiaľ nebol vynájdený účinnejší nástroj „prerozdelenia“ ako cena. Cena za parkovanie umožní prideliť parkovacie miesta tým, ktorí sú ochotní za ne zaplatiť. Zároveň spôsobí zníženie dopytu po parkovacích miestach, lebo tí, ktorí nie sú ochotní platiť, ani neprídu vozidlom do spoplatnenej lokality.
Parkovanie sa nespoplatňuje preto, aby samospráva mala príjmy do rozpočtu. Ale preto, že ide o jediný účinný spôsob, ako motivovať ľudí zaparkovať na svojom pozemku, použiť iný spôsob prepravy resp. prehodnotiť svoje doterajšie návyky v oblasti mobility.
Môžete opísať konkrétne skúsenosti s parkovaním v okolitých mestách? Ako sa tam zmenila situácia po zavedení novej koncepcie parkovania.
Zavedením parkovacej zóny z ulíc zmizlo „živelné parkovanie“, parkuje sa len na vyznačených miestach, neparkuje sa na zeleni, na chodníkoch, pokiaľ to nie je priamo vyznačené značkou. Ulice sú prejazdné, zväčša nie je problém nájsť voľné parkovacie miesto. Spoplatnenie zároveň vytvára príjmy do rozpočtu mesta, ktoré mesto investuje do výstavby parkovacích miest, cyklotrás, opráv chodníkov a pod.
Čím je mesto Piešťany špecifické, prečo by sme sa vlastne nemali porovnávať s inými mestami?
Z hľadiska parkovania sú problémy, ktoré sa týkajú každého mesta a potom problémy, ktoré sú špecifické pre konkrétne mesto. Tie „univerzálne“ problémy sú napríklad parkovanie vozidiel zamestnancov (zvyčajne viac ako 8 h), parkovanie na sídliskách v nočných hodinách, parkovanie návštevníkov v centre mesta. Špecifikom Piešťan je, že ide o kúpeľné mesto a preto má inú štruktúru vozidiel (rezidenti/návštevníci) a iný počet vozidiel, ako porovnateľne veľké mesto.
Univerzálne i špecifické problémy sa zohľadňujú pri návrhu pravidiel parkovacej zóny. Preto sú isté pravidlá, ktoré platia v každom meste a potom sú pravidlá špecifické, ktoré sú vytvorené len pre dané mesto a zohľadňujú miestne pomery.
Niektorí obyvatelia Piešťan reagujú na prichádzajúce zmeny v parkovaní s rozhorčením. Upokojila sa situácia po zavedení zmien?
Asi neexistuje mesto, v ktorom by spoplatnenie parkovania bolo prijaté pozitívne. Rozhorčenie zvyčajne vyplýva z obáv z nepoznaného (občania si nevedia predstaviť, ako to bude fungovať) a taktiež z toho, že končí niečo zaužívané. Ak človek, ktorý je zvyknutý parkovať niekoľko rokov pred svojím domom zadarmo, musí zrazu za to isté platiť, tak logicky takúto zmenu nebude prijímať s nadšením.
Majiteľom rodinných domov vyplýva povinnosť riešiť parkovanie na svojom pozemku z platnej legislatívy. To, že na parkovanie využívajú verejný priestor, je často len dôsledok pohodlnosti. Práve zavedenie plateného parkovania motivuje vlastníkov nehnuteľností k tomu, aby parkovali na vlastnom pozemku. Ulica je verejný priestor. Nepatrí tomu, kto má pri nej postavený dom.
Kým v roku 1990 bol stupeň automobilizácie (počet obyvateľov pripadajúcich na jedno osobné auto) 6,07; v roku 2020 to bolo 2,71 obyvateľa na 1 vozidlo. To sú čísla ktoré vysvetľujú, prečo systém/pravidlá, ktoré fungovali doteraz, už nefungujú a je potrebné prehodnotiť dopravné správanie a nastaviť pravidlá nové.
Po zavedení zmien sa situácia zvyčajne upokojí, občania si uvedomia pozitívny efekt regulácie – prehľadnejšie ulice, voľné parkovacie miesta a začnú požadovať rozšírenie parkovacej zóny aj tam, kde ešte nie je zavedená.
4.5.2025 21:30
Aktuálna teplota:
16.6 °C
Vlhkosť:
55.5 %
Rosný bod:
7.7 °C
Návštevnosť:
ONLINE:15
DNES:2679
TÝŽDEŇ:18622
CELKOM:7246765
Návštevnosť:
ONLINE:15
DNES:2679
TÝŽDEŇ:18622
CELKOM:7246765