O výstavbe cyklotrasy Zelená cesta sme sa rozprávali s Radoslavom Mlynárom, výkonným riaditeľom združenia Zelená cesta.
Koľko kilometrov z celkového množstva je už zaasfaltovaná?
Celková dĺžka cyklotrasy "Zelená cesta" je 17,89 km v obojsmerných. Z tejto dĺžky je 7,6 km v oboch smeroch vedúcich priamo v telese bývalej železničnej trate Piešťany - Vrbové, ktorú sme kompletne prerábali od podložia až po finálne asfaltové vrstvy. Momentálne máme obidve vrstvy asfaltu, t.z. 7 cm základnú + 4 cm finálnu, na takmer 99% trasy. Zostáva doasfaltovať krátke úseky v okolí mostných objektov a úsek v rámci mosta nad diaľnicou D1, ktorý práve prebieha rekonštrukciou.
Čo všetko sa zrealizovalo na prechodoch – križovaniach cyklotrasy s hlavnými cestami?
V rámci stavby sme mali dve hlavné križovania bývalej železničnej trate a ciest II. triedy. Obidve priecestia, t.z. cesta II/504 - vstup do obce Krakovany, aj priecestie II/499 pri Kocuriciach prebehli stavebnými úpravami. Bol zdemontovaný železničný zvršok, odstránené pôvodné podložie, umiestené nové podkladové vrstvy a dve finálne vrstvy asfaltu. Súčasťou rekonštrukcie týchto priecestí bolo aj uloženie chráničiek a káblov do podložia, ktoré budú slúžiť na napojenie osvetlení uvedených priecestí. Pri Kocuriciach štyri lampy z každého smeru, pri Krakovanoch po jednej lampe z každého smeru.
Okrem uvedených dvoch hlavných križovaní cyklotrasy a ciest II. triedy máme v rámci projektu križovania alebo napájania s miestnymi a účelovými komunikáciami v jednotlivých katastroch štyroch členských samospráv, ktorými cyklotrasa prechádza, aj ďalšie. Celkovo je takýchto bodov šesť a postupne prechádzajú stavebnými úpravami aj v zmysle požiadaviek dotknutých samospráv.
Čo všetko zostáva vybudovať?
Aktuálne prebiehajú práce na stavebnom objekte - bývalý železničný most nad diaľnicou D1. Práce sú rozdelené do troch etáp, v rámci ktorých prebehnú sanácie jednotlivých pilierov mosta, spodnej časti mosta nad diaľnicou, výmena zábradlia na moste, uloženie podkladových a vrchných vrstiev cyklotrasy na moste.
Ďalších šesť mostov alebo priepustí v rámci stavby už máme zrekonštruovaných, osádzajú sa zábradlia a oplechovania mostov, následne na jednotlivých mostovkách bude realizovaný finálny povrchový náter.
V takmer polovici novobudovanej cyklotrasy sú už okolo asfaltu zrealizované okrajové obsypy v šírke po 25 cm z každej strany, zvyšná časť bude realizovaná do konca mesiaca september.
Z dôvodu bezpečnosti a podľa noriem pre budovanie cyklotrás je súčasťou nášho projektu zábradlie v celkovej dĺžke 3600 metrov. Zhotoviteľ diela vzhľadom na komplikované podložie v okolí cyklotrasy hľadá najvhodnejší technologický postup a spôsob pre inštaláciu zábradlia tak, aby to celkovo spĺňalo bezpečnostné, ale aj estetické hľadisko.
Z bezpečnostných prvkov budú postupne inštalované osvetlenia na priecestiach (Krakovany, Kocurice), "gombíkové" osvetlenie v strede cyklotrasy po celej jej dĺžke, stĺpiky a bezpečnostné bariéry pri križovaniach s cestami II. triedy, resp. pri napájaniach s miestnymi komunikáciami, a tiež nové trvalé dopravné značenie pre cyklotrasu.
Do konca mesiaca september bude spustená upravená verzia elektronického zabezpečovacieho zariadenia tak, aby zo železničnej trate v Piešťanoch nemohol byť "odklonený" vlak na smer Vrbové, zároveň sa dobudujú záražadlá.
Vo finálnej fáze budovania cyklotrasy "Zelená cesta" prebehne realizácia tzv. zón ukľudnenia v obciach Trebatice, Krakovany a v meste Vrbové, ktoré budú prostredníctvom miestnych komunikácii súčasťou novovybudovanej cyklotrasy.
Je termín ukončenia podľa zmluvy reálny?
S realizáciou stavby sme začali 23.2.2024. Podľa zmluvy o dielo uzatvorenej so zhotoviteľom je termín výstavby 12 mesiacov. Ak sa nevyskytnú nejaké neočakávané situácie termín dokončenia je reálny a novú cyklotrasu by sme mohli slávnostne otvárať na jar 2025.
Môžu už nedočkavci cyklotrasu využívať?
URČITE NIE! Naďalej upozorňujeme "nedočkavých" cyklistov, kolobežkárov, chodcov a pod., že celý úsek budúcej cyklotrasy je stále staveniskom (líniovou stavbou) bez dopravných značení a bez inštalácie bezpečnostných prvkov pre cyklistov, pričom hrozí nebezpečie úrazu alebo stret s mechanizmami stavby, prípadne s vozidlami na uvedených priecestiach.