Navigácia

Odoslať stránku e-mailom

Obsah

INFORMÁCIE O REKONŠTRUKCII KOLONÁDOVÉHO MOSTA

Typ: Press | ostatné | náš tip | Mestský úrad | Mesto
INFORMÁCIE O REKONŠTRUKCII KOLONÁDOVÉHO MOSTA  2V týchto dňoch prebieha dlho očakávaná rekonštrukcia jednej z najvýraznejších dominánt Piešťan – Kolonádového mosta. Jeho poškodený a neutešený vzhľad bol tŕňom v oku nielen nás, Piešťancov, ale aj návštevníkov nášho mesta. Našťastie táto éra končí. Na most nastúpila firma, ktorá sa pustila do jeho premeny.

Pozrime sa najprv do histórie tohto architektonického skvostu.

S myšlienkou vytvoriť most prišiel nájomca piešťanských kúpeľov Ľudovít Winter. Požadoval most s úzkou vozovkou, ktorý by bol pred nepriazňou počasia s krytými chodníkmi so zakomponovanými obchodmi. Väčší problém nastal pri projekcii vrchnej časti mosta. Prvý projekt počítal s dvoma tunelmi po stranách a s vozovkou uprostred. Winter túto myšlienku zavrhol, pretože v tuneloch by bol prievan a ľudia by na seba nevideli. Na odporúčanie Ing. Liewalda vyhľadal mladého tridsaťročného slovenského architekta Emila Belluša, ktorý vďaka pripomienkam Wintera vyriešil problém nadstavby.  Umeleckú výzdobu skiel vytvoril Martin Benka. Stavbu realizovala firma Pittel a Brausewetter v rokoch 1930 – 1933. Náklady na stavbu mosta presahovali sumu 3,10 milióna Kčs. Na jeho financovaní sa okrem Winterovcov - nájomcov piešťanských kúpeľov - podieľal aj štát a mesto. Nápisy na priečeliach navrhol vtedajší archivár Krajinského úradu v Bratislave historik Daniel Rapant. Zo strany od mesta je to SALUBERRIMAE PISTINIENSIS THERMAE (Najuzdravujúcejšie piešťanské kúpele), ide o názov latinskej básne z roku 1642 napísanej Adamom Trajanom. Zo strany ostrova je to SURGE ET AMBULA (Vstaň a choď), pochádza z evanjelia podľa Matúša (Matúš 9, šiesty verš), v ktorom Ježiš uzdravuje ochrnutého. Symbolizuje uzdravujúcu silu kúpeľov.

Most je zapísaný v Ústrednom zozname kultúrnych pamiatok SR; číslo v ÚZKP: 2347/0.

Kolonádový most prešiel podľa dostupných informácií doteraz len jednou zásadnou rekonštrukciou, tá bola nevyhnutná po jeho poškodení ustupujúcou nemeckou armádou 2. apríla 1945.  Rekonštrukcia sa realizovala až o 11 rokov neskôr - v roku 1956. Autorom projektu rekonštrukcie bol Ing. Miroslav Kollár. V nasledujúcich rokoch sa vykonávali iba údržbové práce, z nich významnejšia bola v roku 2013, kedy sa realizovala výmena osvetlenia a káblových rozvodov, dočasné statické zabezpečenie prestrešenia pešej časti mosta a náter fasád a stropov.

Mesto sa viackrát pokúšalo získať finančné zdroje na rozsiahlu rekonštrukciu Kolonádového mosta. Úspešné bolo až v roku 2018, kedy vďaka dotačnému programu MK SR Obnovme si svoj dom získalo na projekt „Kolonádový most cez Váh-promenáda kultúr“  dotáciu vo výške 950 000 EUR.

REKONŠTRUKCIA – ROK 2019

Náklady na obnovu mostu podľa projektu  sú  vo výške 1 798 930 Eur (to je celková cena za dielo + technický dozor + autorský dozor). Aby sa kompletná rekonštrukcia mohla uskutočniť,  k schválenej dotácii MK SR poslanci Mestského zastupiteľstva mesta Piešťany odsúhlasili  vlastné zdroje, a to  z predaja pozemkov oproti sídlisku A. Trajan a  z nedočerpaného úveru z minulosti. Po podpise zmluvy s víťazom verejného obstarávania dodávateľ stavby - firma Swietelský -  Slovakia, s. r. o.  prebral stavbu 8. júna 2019 a 12. júna 2019 začal s prácami na moste.

Technický dozor vykonáva p. Bielický. Gestorom projektu a zároveň autorom projektu  rekonštrukcie kultúrnej pamiatky  je Ing. arch. Bohuslav Pernecký.

Stavba sa realizuje v spolupráci s Krajským pamiatkovým úradom v Trnave. Na priebeh prác bude dozerať  PRO Monumenta- prevencia údržbou, ktorá vypracuje na záver hodnotiacu správu.

(Prostredníctvom projektu PRO Monumenta – prevencia údržbou –  sa zlepšuje poznanie o aktuálnom stave nehnuteľných kultúrnych pamiatok, na mieste sa odstraňujú ich drobné poruchy a zároveň sa zlepšuje informovanosť vlastníkov či správcov  nehnuteľného kultúrneho dedičstva na Slovensku o možnostiach ich údržby.)

Kontrolné dni budú každý štvrtok.

Počas celej rekonštrukcie bude most pre chodcov priechodný.

Celková doba realizácie stavby je podľa projektovej dokumentácie plánovaná na 15 mesiacov.

 


Vytvorené: 13. 6. 2019
Posledná aktualizácia: 13. 6. 2019 10:47
Autor: Mgr. Drahomíra Moretová